Pauze van het gamen en aan het werk

Als je net bent als ik, dan wil je het liefste continu door blijven gaan met gamen, maar tenzij jij je je werk er van hebt kunnen maken (kom me alsjeblieft uitleggen hoe je het gedaan hebt als het je is gelukt!), zul je toch ook tijd in je schema in moeten ruimen om te gaan werken, of studeren als je nog op school zit.

Wel wil ik als ik ga werken dezelfde aandacht besteden aan mijn look als die ik aan de cockpit van mijn flightsim besteed. Misschien ken jij ook wel het gevoel. Ik wil alles tot in de puntjes verzorgd hebben wanneer ik ergens aan begin en dat is tot in het laatste detail. Daarom doe ik dat ook met mijn outfit.

Twee manieren waarop ik dat vaak doe is met bretels en met pochetten. Ik kijk altijd naar de laatste trends en aanbiedingen op dit gebied voor ik één van de twee ga kopen, en deze bronnen helpen me altijd erg veel in mijn onderzoek:

Een pochet op je werk is goed om meerdere redenen. Het helpt je:

  • Om je te onderscheiden
  • Als gespreksonderwerp
  • Om te laten zien dat je op details let

Een pochet helpt je te onderscheiden

Op het werk ziet iedereen er vaak redelijk hetzelfde uit. Een groot onderdeel van opvallen is memorabel zijn, en dat kun je niet doen door hetzelfde te zijn als de rest van de menigte. Een Pochet helpt je met een onderscheidende factor van de rest en dat er op je wordt gelet. Collega’s zullen je sneller herkennen vanuit vorige meetings of bijeenkomsten en dit draagt bij aan je zichtbaarheid binnen het bedrijf.

Ik hoef je niet te vertellen hoe belangrijk zichtbaarheid is, maar als je verder wilt komen in de organisatie waarin je werkt, dan is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Dit kan zijn door je werk (als je je naam er consistent bij zet natuurlijk) en door je fysieke verschijning.

Het is zelfs zo dat wanneer je je hebt voorgesteld en je hebt een uniek kenmerk, dat mensen je naam eerder onthouden. En wanneer je dat combineert met consistent je naam op rapporten zetten, dan zullen de mensen die je gesproken hebt en waar aan je je hebt voorgesteld deze eerder herkennen in toekomstige rapportages en bij toekomstige onderwerpen. Weer een stapje voor op de rest in zichtbaarheid in de organisatie en je zult ook merken dat als de rapporten van een vertrouwd persoon afkomen, ze vaker zullen worden geopend én gelezen.

Een pochetje kan een leuk gespreksonderwerp zijn

Of je er nou echt actief mee bezig bent of niet, netwerken is voor iedereen belangrijk. Het is allang niet meer zo dat alleen maar accountmanagers die business binnen moeten halen moeten netwerken. Ook jij zult moeten werken aan je contacten. Wanneer je net als ik een gespreksonderwerp nodig hebt om dat eerste contact te maken, dan is het soms handig als je een talking point hebt. Met een opvallend pochet komen er regelmatig mensen op me af bij seminars om erover te beginnen.

Bijvoorbeeld als ze er zelf ook eentje hebben en jullie zijn de enige twee, of als ze er zelf ook thuis een paar hebben maar dit eigenlijk nooit naar dit soort events of naar het werk aandoen en dat eigenlijk ook wel kunnen doen. Of dat ze er al geen eentje meer hebben gezien sinds hun trouwdag. Het maakt niet uit, maar vaak komt er wel iemand op je af. Zeker als het een in het oog springende of gedurfde keuze is.

Nadat je dat eerste gespreksonderwerp hebt gehad kun je vaak wel verder gaan op de inhoud van je werk of zijn of haar werk en de inhoud van de meeting of het seminar waar je zojuist bent geweest. Het eerste begin is vaak het lastigste om de stap te zetten.

Een borst zakdoekje kan laten zien dat je op details let

Madmen en pochet op je werk in de mediaWanneer je let op uiterlijke schoonheden en dat allemaal netjes op orde hebt, afgestemd qua kleur en patroon en netjes op zijn plek, dan zien mensen je ook als een geordend persoon op het werk. Iemand die ook heeft voor detail en die je rustig op een opdracht kunt sturen met het vertrouwen dat het goed zal komen.

Je merkt hierin meteen een groot voordeel voor op de werkvloer. Let je op de details en laat je dit naar buiten toe zien? Dan zullen mensen dit (in eerste instantie) ook over je denken. Je moet het natuurlijk wel nog waar maken en een slechte beurt heb je in een bedrijf zo gemaakt. Maar het eerste vertrouwen is er in ieder geval al.

Geef een reactie

